انواع فرایندهای تولید

انواع فرآیندهای تولید

انواع فرایندهای تولید

سیستم‌های تولیدی برای کارکرد نیاز به شرایط مختلفی دارند و انتخاب فرآیند تولید یک تصمیم استراتژیک است که در مرحله برنامه ریزی تولید باید انجام شود. در این مرحله، دو پارامتر مهم برای انتخاب فرآیند تولید وجود دارد:

  1. هزینه: هزینه بسیار مهم است و باید در انتخاب فرآیند تولید مد نظر قرار گیرد. باید در نظر داشت که هزینه‌های تولید باید به گونه‌ای باشند که بتوان محصول را با قیمت مناسبی به فروش رساند و به سوددهی مشروعیت بخشید. بنابراین، در انتخاب فرآیند تولید باید به هزینه‌های تولید، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، مصرف انرژی و مواد اولیه توجه کرد.
  2. زمان: زمان نیز یک پارامتر مهم در انتخاب فرآیند تولید است. باید فرآیندی را انتخاب کرد که به سرعت بتواند محصول را تولید کند و به بازار عرضه کند. همچنین، اگر محصولی به صورت سفارشی تولید می‌شود، زمان تحویل محصول به مشتریان نیز بسیار مهم است و باید فرآیندی را انتخاب کرد که بتواند به موقع تحویل محصول را انجام دهد.

انواع فرایندهای تولید به چهار نوع تقسیم می‌شود:

  1. فرآیند تولید کارگاهی
  2. فرآیند تولید دسته‌ای
  3. فرآیند تولید جریان یا دم
  4. فرآیند تولید نوع فرآیند
  1. فرآیند تولید کارگاهی: برای تولید یک یا چند واحد از محصولات بر اساس نیاز و مشخصات مشتری استفاده می‌شود. تولید برای برآورده کردن برنامه تحویل و هزینه‌ها قبل از قرارداد با مشتری تعیین می‌شود.
  2.  فرآیند تولید دسته‌ای: برای تولید مقدار محدودی از هر یک از انواع مختلف محصولات به صورت دسته‌ها استفاده می‌شود. این دسته‌های محصولات مختلف با استفاده از همان مجموعه دستگاه‌ها تولید می‌شوند. دسته‌های/محصولات مختلف به صورت جداگانه و یکی پس از دیگری تولید می‌شوند.
  3. فرآیند تولید جریان : برای تولید مقدار بزرگی از یک محصول یکسان که برای فروش ذخیره شده است، استفاده می‌شود. تمام دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز بر اساس ترتیب عملیات قرار داده شده‌اند؛ به عنوان ترتیب/جریان خط تعریف می‌شود. این باعث می‌شود نرخ تولید بسیار بالا باشد. یک خط ترتیب فقط می‌تواند یک نوع محصول تولید کند، بنابراین برای محصول متفاوت خط ترتیب متفاوتی نیاز است.
  4. فرآیند تولید نوع فرآیند: برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که برای آن‌ها یک فرآیند خاص/توالی مشخصی نیاز است؛ به عنوان مثال، نفت خام. در این حالت، تولید به مدت نامحدود انجام می‌شود.

موارد مرتبط:

خانه ، Microsoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید ، بهترین نرم افزار ERP

پیمایش به بالا