موجودی کار در جریان (WIP)

موجودی کار در جریان (WIP)

موجودی کار در جریان (WIP)

 

موجودی کار در جریان (WIP)

در این مقاله، می‌خواهیم در مورد مفهوم موجودی کار در جریان (WIP) بحث کنیم. این مفهوم در روش‌های توسعه نرم‌افزاری چابک، به خصوص کانبان، بسیار مهم است. موجودی کار در جریان به تعداد کارهایی گفته می‌شود که در یک فرآیند یا یک مرحله از فرآیند، در حال انجام هستند. برای مثال، اگر در یک تیم نرم‌افزاری، سه تسک در حال توسعه، دو تسک در حال آزمون و یک تسک در حال انتشار باشند، موجودی کار در جریان آن تیم برابر با شش است.

محدود کردن موجودی کار در جریان چه فایده‌ای دارد؟

اولین فایده این است که باعث بهبود جریان کار و کاهش زمان سرب (lead time) می‌شود. زمان سرب به زمان لازم برای تحویل یک کار از زمان شروع آن گفته می‌شود. وقتی موجودی کار در جریان را محدود کنیم، فشار برای تکمیل و تحویل کارهای قبل از شروع کارهای جدید افزایش می‌یابد. این باعث می‌شود که تسک‌ها سریع‌تر به پایان برسند و جابه‌جایی بین آن‌ها کاهش یابد. همچنین، با کاهش تعداد کارهای همزمان، تمرکز و توجه بیشتری به هر کار اختصاص می‌یابد و خطاها و نقص‌ها کمتر می‌شوند.

دومین فایده این است که باعث افزایش بهره‌وری و ارزش تحویل شده می‌شود. وقتی موجودی کار در جریان را محدود کنیم، اولویت‌بندی بهتر و منطقی‌تری داریم و فقط روی کارهای مهم و ارزشمند تمرکز می‌کنیم. این باعث می‌شود که نتایج قابل سنجش و قابل دیدن باشند و بازخورد سریع‌تر و بهتری از طرف مشتری گیر بیاید. همچنین، با کاهش هزینه‌های ناشی از تغییرات و خطاها، سودآوری بالاتر خواهد بود.

چگونه موجودی کار در جریان را محدود کنیم؟

برای محدود کردن موجودی کار در جريان، لازم است كه بتوانيم آن را اندازه‌گيري و نظارت كنيم. يكي از راه‌هايي كه براي اين منظور استفاده مي‌شود، استفاده از تخته‌هاي كانبان است.

تخته‌هاي كانبان به ما امكان مي‌دهند كه فرآيند كار را به صورت مراحل مختلف تقسيم كنيم و هر كار را با يك كارت نشان دهيم. سپس، براي هر مرحله، يك حد بالا و يك حد پايين براي تعداد كارت‌ها تعيين مي‌كنيم.

اين حدود بايد بر اساس ظرفيت تيم و نياز مشتري تعيين شوند. هدف از اين است كه هرگز بيش از حد بالا كارت در يك مرحله قرار نگيرد و همچنين همواره بالاتر از حد پايين باشد.

اگر در يك مرحله، تعداد كارت‌ها به حد بالا رسيده باشد، نبايد كار جديدي به آن مرحله اضافه شود تا زماني كه فضا خالي شود. اگر در يك مرحله، تعداد كارت‌ها به حد پايين رسيده باشد، بايد سعي شود كار جديدي از مرحله قبل به آن منتقل شود.

به این ترتیب، می‌توانیم موجودی کار در جریان را کنترل و بهینه کنیم و از فواید آن بهره‌مند شویم.

 

موارد مرتبط:

خانه ، Microsoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید ، برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی ، چالش زمان سنجی

پیمایش به بالا