تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه PM

تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه PM

تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه PM

 

تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه PM

تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه یکی از روش‌های مهم برای افزایش عمر و کارایی تجهیزات و دستگاه‌ها است. این روش به معنای انجام فعالیت‌های نگهداری و تعمیر قبل از اینکه تجهیزات دچار خرابی شوند است. به این ترتیب، می‌توان خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های ناشی از آن‌ها را کاهش داد. در این مقاله، به تعریف، تاریخچه و مزایای تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه می‌پردازیم.

تعریف

تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه یا PM به فرایند نگهداری گفته می‌شود که به صورت مرتب انجام شده و هدف آن کاهش احتمال رخداد خرابی یا از کارافتادگی (در شبکه) می‌باشد. سرویس و تعمیر پیشگیرانه در هنگامی که تجهیزات هنوز در حال کردن هستند انجام می‌شود، نه پس از خرابی آن‌ها. در نتیجه هدف آن جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی است. به عبارت دیگر، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یعنی رفع مشکلات کوچک قبل از اینکه بزرگ شوند.

تاريخچه

روش تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه در صنعت به دلایل مختلف به وجود آمده است. برخي از عواملي كــــــــــــــــــــــــــے منجر به پيادے سازي روش PM شده است عبارتند از:

  •  پيچيده شدن دستگاہ هاي صنعتي
  •  كاہش منابع طبيعي
  •  كاہش سود حاصل از فروش
  •  كاہش زمان بازدهي سرمايے گذاري
  •  رقابت بينالمللي
  •  كاہش قابليت دسترسي به قطعات يدكي
  •  كاہش قابليت دسترسي به نيروي كار مجرب

روش PM در سال 1951 در ژاپن با همکاری شرکت جنرال الکتریک آغاز شد. این روش در ابتدا برای تعمیر و نگهداری توربین‌های بخار و گاز استفاده می‌شد. سپس در سال‌های بعد، این روش به صنایع دیگر مانند خودروسازی، هواپیماسازی، نفت و گاز و غیره گسترش یافت. امروزه، تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه یکی از استانداردهای کیفیت در صنعت به شمار می‌آید.

 

موارد مرتبط:

خانه ، Microsoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید ، برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی ، چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، نرم افزار تعمیرات و نگه داری

پیمایش به بالا