تعمیرات و نگهداری EM

تعمیرات و نگهداری EM

تعیرات و نگهداری EM

 

تعمیرات و نگهداری EM

در این مقاله قصد داریم در مورد em یا همان تعمیرات نگهداری توضیح بدهیم. تعمیرات نگهداری یکی از مهمترین عوامل برای حفظ کارایی و ایمنی دارایی ها و تجهیزات است.

مقدمه

تعمیرات نگهداری به فعالیت هایی گفته می شود که با هدف حفظ یا بهبود عملکرد دارایی ها و تجهیزات انجام می شود. تعمیرات نگهداری می تواند به صورت برنامه ریزی شده یا اضطراری باشد. برنامه ریزی شده به این معناست که تعمیرات در زمان و شرایط مناسب و با استفاده از منابع لازم انجام می شود. اضطراری به این معناست که تعمیرات در زمان و شرایط نامناسب و با استفاده از منابع محدود انجام می شود.

تعریف تعمیرات نگهداری

 

تعریف دقیق تعمیرات نگهداری بستگی به نوع دارایی و تجهیزات، صنعت، استانداردها و سازمان های مختلف دارد. اما به طور کلی، می توان گفت که تعمیرات نگهداری عبارتند از:

  •  بازرسی دوره ای و سنجش وضعیت دارایی ها و تجهیزات
  •  روانکاری، پاکسازی، جابجایی، جایگزین کردن قطعات فرسوده یا خراب
  •  رفع عیب، بازسازی، بازساخت چیدن دوباره قطعات
  •  به روز رسانی، بهبود، اصلاح، گسترش دارایی ها و تجهیزات

تاريخچه تعميرات نگهداري

 

تعميرات نگهداري يكي از قديمي‌ترين فعاليت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌هاي بشر است كه با پيشرفت صنعت و فناوري شكل و شيوه خود را عوض كرده است. در گذشته، تعميرات نگهداري بيشتر به صورت ساده و دستي انجام مي شد.

براي مثال، يك كشاورز براي نگهداري از ابزار و وسايل خود مي توانست آنها را تميز كند، روغن بزند، يا قطعات خراب را با قطعات سالم جايگزين كند. اما با افزايش پيچيدگي و تنوع دارايي ها و تجهيزات، نياز به استفاده از دانش فني، ابزار و تجهيزات پيشرفته، استانداردها و روش هاي نوين تعميرات نگهداري احساس شد. در قرن بيستم، با شروع جنبش كنترل كيفيت و بهره وري در صنعت، تعميرات نگهداري به عنوان يك عامل مؤثر در افزايش كارايي و كاهش هزينه ها شناخته شد.

در ادامه، با ظهور روش هاي نوين مديريت توليد مانند TQM و TPM، تعميرات نگهداري به عنوان يك فرآیند استراتژیک و جامع در سطح سازمان در نظر گرفته شد.

و هم اکنون با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی مانند IOT، AI، ML و Big Data، تعمیرات نگهداری به سمت هوشمندی و خودکارسازی پیش می رود.

 

 

موارد مرتبط:

خانه ، Microsoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید ، برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی ، چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، نرم افزار تعمیرات و نگه داری

پیمایش به بالا