BOM چیست؟

 

Bom چیست؟

BOM چیست؟

 

BOM چیست؟

Bills of material یا BOM یک لیست ساختارمند است که تمام مواد و قطعات مورد نیاز برای ساخت یک محصول را شناسایی می کند، همچنین دستورالعمل هایی برای تهیه و استفاده از مواد را نیز ارائه می دهد. BOM به سازمان ها کمک می کند تا خرید مواد را برنامه ریزی کنند، هزینه ها را تخمین بزنند، برای موجودی برنامه ریزی و کنترل کنند و تأخیرات و ضایعات تولید را به حداقل برسانند.

انواع BOM

BOM معمولاً به صورت سلسله مراتبی نشان داده می شود، با سطح بالاترین نمایش محصول نهایی و سطح پایین تر نشان دادن قطعات و مواد فردی. انواع مختلف BOM وجود دارد. BOM های مهندسی به مهندسی خاص در فرآیند طراحی، BOM های تولید به تولید خاص در فرآیند جمع آوری اختصاص داده شده اند.

اجزای BOM

آیتم های موجود در BOM شامل شماره قطعه، نام قطعه، تعداد، واحد اندازه گیری، ارجاعات جمع آوری، روش ساخت قطعات و یادداشت های اضافی هستند.

BOM اطلاعات خود را به یکی از دو روش نشان می دهد:

نمایش انفجار یا نمایش فروپاشی. یک نمایش انفجار BOM نشان می دهد که چگونه یک جمع آوری در سطح بالاترین به قطعات و قطعات فردی در سطح پایین تر شکسته شده است. یک نمایش فروپاشیدگی BOM پیوندهای قطعات فرد در سطح پایین تر به یک جمع آوری در سطح بالاتر.

برای مثال،

به عنوان مثال، درخت محصول یک کامپیوتر را در نظر بگیرید.

 

  • در بالاترین قسمت جدول، کامپیوتر به عنوان محصول نهایی قرار دارد. در سطح بعد، قطعات اصلی کامپیوتر مانند صفحه نمایش، کیس، صفحه کلید و ماوس ذکر می شوند.
  • در سطح های پایین تر، هر قطعه به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه می شود. برای مثال، کیس شامل پردازنده، رم، هارد دیسک، پاور و … است.
  • هر قطعه نیز شامل جزئیات بیشتری است که در جدول ذکر می شوند. به این ترتیب، جدول BOM چارچوب و ساختار کامپلوت چگونگی ساخت یک کامپیوتر را نشان می دهد.

 

موارد مرتبط:

خانه ، Microsoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید ، برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی ، چالش زمان سنجی

پیمایش به بالا