MTBF تعمیرات و نگه داری

MTBF تعمیرات و نگه داری

MTBF تعمیرات و نگه داری

 

MTBF تعمیرات و نگه داری

در این مطلب قصد داریم در مورد MTBF یا میانگین زمان بین خرابی‌ها توضیح بدهیم. MTBF یک معیار برای اندازه‌گیری قابلیت اطمینان و در دسترس بودن یک محصول فناوری است. MTBF نشان می‌دهد که یک سامانه یا دستگاه به طور متوسط چه مدت زمان بدون خراب شدن کار می‌کند. هر چه زمان بین خرابی‌ها بیشتر باشد، سامانه قابل اطمینان‌تر است.

نحوه محاسبه:

برای محاسبه MTBF به سادگی کافی است به گزارش خرابی‌های یک سامانه نگاه کنید، زمان‌های بین خرابی‌های مختلف را بدست آورید و سپس میانگین زمان را محاسبه کنید. فرمول MTBF به شکل زیر است:

  • MTBF = (زمان کل کارکرد سامانه) / (تعداد خرابی‌های رفع شونده)

به عنوان مثال،

فرض کنید که سه دستگاه یکسان در زمان صفر شروع به کار کنند و تا زمانی که همه آن‌ها خراب شوند ادامه دهند. اولین دستگاه پس از 100 ساعت، دومین دستگاه پس از 120 ساعت و سومین دستگاه پس از 130 ساعت خراب می‌شوند. MTBF این دستگاه‌ها میانگین زمان خرابی‌شان است، که برابر با 116.667 ساعت است.

  • MTBF فقط برای سامانه‌های قابل تعمیر مناسب است، در حالی که برای سامانه‌های غیرقابل تعمیر از MTTF یا میانگین زمان تا خراب شدن استفاده می‌شود.
  • MTBF به شکل عددی نشان داده می‌شود و واحد آن زمان است (به عنوان مثال، ساعت). هرچه عدد MTBF بزرگتر باشد، نشان دهنده قابل اطمینان‌تر بودن سامانه است.
  • MTBF را می‌توان در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، صنعت، نظامی و هوافضا به کار برد. به عنوان مثال، MTBF را می‌توان برای اندازه‌گیری عملکرد هاردهای کامپیوتر، تجهیزات شبکه، لپ تاپ، تلفن همراه، رادار، هواپیما و … استفاده کرد.
  • MTBF به تنهایی نمی‌تواند تصویر کامل و دقیقی از قابلیت اطمینان و در دسترس بودن یک سامانه را ارائه دهد. برای این منظور، باید معیارهای دیگری هم مانند MTTR یا میانگین زمان تعمیر، MTTA یا میانگین زمان تأیید و MTTF یا میانگین زمان تا خراب شدن را نیز در نظر گرفت.

موارد مرتبط:

خانه ، Microsoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید ، برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی ، چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، نرم افزار تعمیرات و نگه داری

پیمایش به بالا