OPC- FPC- BOM

لیستOPC- FPC- BOM

OPC- FPC- BOM

 

OPC- FPC- BOM

 

در این مطلب قصد داریم در مورد سه مفهوم مهم در زمینه تولید صنعتی یعنی OPC، FPC و BOM توضیح بدهیم. این سه مفهوم به ترتیب به نمودار فرایند عملیات، نمودار جریان فرایند و لیست قطعات مربوط به یک محصول اشاره دارند. با استفاده از این سه ابزار می‌توان فرایند تولید را بهینه‌سازی و کنترل کرد.

OPC چیست؟
OPC یک نمودار است که توالی جریان یک محصول را از طریق ثبت تمام فعالیت‌ها/ رویدادهای تحت بررسی، با نمادهای مناسب نشان می‌دهد. این نمودار شبیه گراف جریان داده است که در آن هر گره یک فعالیت را نشان می‌دهد و هر یال یک انتقال را نشان می‌دهد. در OPC تنها فعالیت‌های اصلی (عملیات و بازرسی‌ها) ثبت می‌شوند و جزئیات غیرضروری حذف می‌شوند. هدف از OPC شناسایی فعالیت‌های کلیدی، ترتیب آن‌ها، زمان لازم برای انجام هر کدام و منابع مورد نیاز برای هر فعالیت است.

FPC چیست؟
FPC یک نمودار است که جزئیات بیشتری از OPC را نشان می‌دهد. در FPC علاوه بر فعالیت‌های اصلی، فعالیت‌های جانبی (حمل و نقل، تاخیر، ذخیره‌سازی و …) نیز ثبت می‌شوند. در FPC همچنین مسیر واقعی حرکت محصول در فرایند تولید نشان داده می‌شود. هدف از FPC شناسایی فعالیت‌های غیرضروری و ناکارآمد، کاهش هزینه‌ها و زمان تولید، بهبود کارآمدی و کارآفرینی است.

BOM چيست؟
BOM يك ليست است كه شامل تمام قطعات و مواد لازم براي ساخت يك محصول است. شامل اطلاعاتي مانند شناسه، نام، توضيح، تعداد، واحد، قيمت و منبع تأمين هر قطعه يا ماده است. BOM به عنوان يك سند پايه براي بسياري از فعاليت هاي توليدي استفاده مي شود. هدف از BOM كنترل كيفيت، كاهش خطا، ساده سازي خريد، بروز رساني قطعات و پيگيري پروژه ها است.

 

موارد مرتبط:

خانه ، Microsoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید ، برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی ، چالش زمان سنجی ,OPC، FPC

پیمایش به بالا