انواع MIL-SPEC

انواع MIL-SPEC

انواع MIL-SPEC

انواع MIL-SPEC

در این مطلب قصد داریم در مورد استانداردهای MIL-SPEC که مخفف Military Specification یا مشخصات نظامی است توضیح بدهیم. این استانداردها شامل مجموعه ای از الزامات و روش های آزمون برای محصولات، مواد و فرآیندهایی هستند که برای کاربردهای نظامی و دفاعی طراحی شده اند. این استانداردها به منظور افزایش هماهنگی و سازگاری بین نیروهای مسلح و سازمان های دفاعی آمریکا و هم پیمانان آن تهیه و تدوین می شوند. همچنین این استانداردها به کاهش تنوع و تعداد قطعات در سیستم تأمین نظامی کمک می کنند.

تاریخچه

استانداردهای MIL-SPEC به دلایل مختلف در طول زمان تغییر کرده اند.

  • در جنگ جهانی دوم، با توجه به نیاز به تولید سریع و گسترده تجهیزات نظامی، بسیاری از استانداردها به صورت ساده و عمومی تهیه شدند.
  • در دوران جنگ سرد، با پیدایش فن آوری های جدید و پیچیده، استانداردها نیز بسیار جزئی و خاص شدند.
  • در دهه 1990، با رویکرد جدید به خرید و تأمین نظامی، استانداردهای MIL-SPEC به حداقل رسیدند و در بسیاری از موارد با استانداردهای صنعت خصوصی یا NGS (Non-Government Standards) جایگزین شدند.
  • این روند با هدف کاهش هزینه ها، افزایش رقابت و بهبود کارآمدی صورت گرفت.

کاربرد

استانداردهای MIL-SPEC برای محصولات، مواد و فرآیندهای مختلف که برای کاربردهای نظامی و دفاعی لازم هستند، استفاده می شوند.

برخی از این محصولات عبارتند از:
  • سلاح ها، خودروها، لباس ها، تجهیزات الکترونیک، لوازم پزشکی، سامانه های فضایی و غیره.
  • فلزات، پلاستیک ها، رنگ ها، روغن ها، چسب ها و غیره.
  • جوشکاری، روکش دادن، آزمون های محیط زیست، کنترل تابش الکترومغناطیس و غیره.

نحوه استفاده

برای استفاده از استانداردهای MIL-SPEC، لازم است به پایگاه داده ASSIST (Acquisition Streamlining and Standardization Information System) مراجعه کنید. این پایگاه داده شامل بیش از 55000 سند استانداردسازی دفاعی و فدرال، استانداردهای NGS و توافقات استانداردسازی بین المللی مواد (ISA) است. این سندها با عنوان های MIL، MIL-STD، MIL-PRF، MIL-DTL، FED، CID، JANS، MS، AND، USAF، DID، CID، UCF و FIPS شناخته می شوند. برای دسترسی به این پایگاه داده می توانید به آدرس https://assist.dla.mil مراجعه کنید. در این پایگاه داده می توانید با جستجوی عنوان یا شماره سند، متن کامل آن را دریافت کنید. همچنین می توانید با انتخاب سرویس یا فعالیت تهیه کننده، اطلاعات تماس با مسئولین استانداردسازی در سازمان خود را پیدا کنید.

 

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ،

پیمایش به بالا