کنترل کیفیت

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت

در این مطلب قصد داریم در مورد کنترل کیفیت و انواع استانداردهای کنترل کیفیت توضیح بدهیم. کنترل کیفیت به مجموعه‌ای از روش‌ها و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با هدف تضمین کیفیت و ایمنی محصولات و خدمات، در سراسر فرآیند تولید، نگهداری، حمل و نقل و توزیع انجام می‌شوند. استانداردهای کنترل کیفیت، معیارهای مشخص و قابل اندازه‌گیری هستند که برای ارزیابی و بهبود کنترل کیفیت تدوین شده‌اند. استانداردهای کنترل کیفیت مزایای زیادی برای شرکت‌ها و صنایع دارند، از جمله بهبود کیفیت محصولات و خدمات، افزایش رضایت مشتریان، رعایت مقررات قانونی، افزایش اعتماد عمومی، بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت و حفظ سلامت و ایمنی مصرف‌کنندگان.

انواع استانداردها بستگی به نوع صنعت، محصول یا خدمات دارد. در اینجا به برخی از استانداردهای کنترل کیفیت رایج در صنایع مختلف اشاره می‌کنیم:

ISO 9000:

سری استانداردهای بین‌المللی برای ساختار، پشتیبانی و بهبود سامانه‌های مدیریت کیفیت. این استانداردها در صنعت غذایی برای بهبود کیفیت و ايمني محصولات استفاده مي شوند.

HACCP:

استاندارد بین‌المللي براي كنترل خطرات مربوط به مواد غذايي كه شامل تجزيه و تحليل خطرات و نقاط كنترل بحراني است. این استاندارد در صنعت غذایي براي جلوگيري از بروز بيماري هاي ناشي از آلودگي هاي فيزيكي، شيميايي و ميكروبي در فرآیندهای تولید، نگه داري، حمل و نقل و توزيع مواد غذايي به كار گرفته مي شود.

ISO 22000:

استاندارد سامانه مديريت ايمني مواد غذايي كه شامل الزامات براي يك سامانه مديريت كه بايستي تضمین كند كه يك سازمان قادر به كنترل خطرات غذا باشد. این استاندارد در صنعت غذایی برای ایجاد یک سامانه مدیریت ایمنی مواد غذایی که بتواند با تمام ذینفعان در زنجیره تامین هماهنگ شود، استفاده می‌شود.

BRC Global Standard for Food Safety:

استاندارد ايمني مواد غذايي كه توسط انجمن بازرگانان بريتانيا (BRC) تدوين شده است. این استاندارد در صنعت غذایی برای ارزیابی توانایی تولید کنندگان مواد غذایی در رعایت الزامات کیفیت، ایمنی و قابلیت ردیابی محصولات خود، استفاده می‌شود.

SQF:

استاندارد ايمني و كيفيت مواد غذايي كه توسط مؤسسه SQF تدوين شده است. این استاندارد در صنعت غذایی برای ارزیابی و تأیید سامانه‌های مدیریت کیفیت و ایمنی مواد غذایی، استفاده می‌شود.

IFS:

استاندارد ايمني مواد غذايي كه توسط اتحاديه بازرگانان خوراكي فرانسه، آلمان و ايتاليا تدوين شده است. این استاندارد در صنعت غذایی برای ارزیابی کارخانجات تولید کننده مواد غذایی، به منظور تضمین کیفیت و ایمنی محصولات و رعایت الزامات قانونی، استفاده می‌شود.

FSSC 22000:

استاندارد سامانه مديريت ايمني و كيفيت مواد غذايي كه بر پايه ISO 22000 و ISO/TS 22002-1 بنا شده است. این استاندارد در صنعت غذایی برای ارزیابی و تأیید سامانه‌های مدیریت کیفیت و ایمنی مواد غذایی در سطح جهانی، استفاده می‌شود.

به صورت خلاصه،

در مورد هر چهار استاندارد کلیدی کنترل کیفیت (ISO 9000, HACCP, ISO 22000, BRC) توضح داده شده است. هر چهار استاندارد دارای الزامات خاص خود هستند و بستگی به نوع فعالبت، نوع محصول و نوع بازار دارند. برخلاف ISO 9000 که به عنوان چارچوب عمومى براى سامانۀ مديريت كيفى در همۀ صنايع قابل كاربرد است، ساير استانداردهاى كنترل كيفى به صورت خاص براى صنعت غذاىى تولید شده‌اند.

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، کنترل کیفیت آماری

پیمایش به بالا