شاخص MC/RV

شاخص MC/RV نگهداری و تعمیرات

شاخص MC/RV

 

شاخص MC/RV نگهداری و تعمیرات

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از شاخص های مهم در تعمیرات نگه داری صنعتی یعنی Maintenance Cost as a Percentage of Replacement Asset Value (MC/RV) توضیح بدهیم.

  • این شاخص نشان می دهد که شما چقدر هزینه تعمیرات را در مقایسه با ارزش جایگزینی دارایی خود صرف می کنید.
  • این شاخص به شما کمک می کند که بفهمید آیا باید دارایی خود را تعمیر، نگه داری یا جایگزین کنید. این شاخص همچنین عملکرد دارایی و تعمیرات را اندازه گیری می کند.

کاربرد MC/RV

MC/RV به شما اجازه می دهد که عادات تعمیرات خود را تغییر دهید تا هزینه های تعمیرات خود را کاهش دهید. برای مثال، اگر MC/RV شما بالا باشد، ممکن است به این معنی باشد که یک قطعه تجهیزات بیشتر از حد مورد انتظار خراب می شود، که منجر به افزایش تعمیرات واکنشی، ساعت کار و قطعات یدکی می شود. در این صورت، شما باید برنامه تعمیرات پیشگیرانه خود را بالاتر ببرید، قطعات بیشتر سفارش دهید و آموزش لازم را درباره یک نوع خرابی فراهم کنید تا تأثیر آن را بر روی سود و زیان کاهش دهید. همچنین، نظارت بر MC/RV زمانی که دارایی شما پیر می شود و تصمیم به تعمیر یا جایگزین کردن آن نزدیکتر می شود، مهمتر است.

نحوه محاسبه MC/RV

MC/RV با استفاده از دو عامل اندازه گیری می شود: هزینه های تعمیرات و ارزش جایگزین. هزینه های تعمیرات با جمع کردن هزینه قطعات، نیروی انسانی و هزینه های جانبی برای تمام سفارشات کار بسته شده در یک دوره زمانی برای یک دارایی خاص محاسبه می شوند. ارزش جایگزین ارزش فعلی جایگزین کردن دارایی موجود با یک دارایی جدید و یکسان است. توجه داشته باشید که در محاسبه MC/RV، سایر هزینه های مربوط به تولید، دور انداختن و غیره در نظر گرفته نمی شوند. شما می توانید هزینه تعمیرات را به عنوان درصد RAV با محاسبه مقدار پولی که سالانه برای نگه داری یک دارایی صرف می کنید تقسیم بر ارزش جایگزینی آن دارایی محاسبه کنید. این معادله به شکل زیر است:

  • MC/RAV (%) = (Annual Maintenance Cost ($) x 100) / RAV ($)

برای مثال، شما ممکن است سالانه 50,000 دلار برای تعمیرات یک دارایی هزینه کنید. اگر فردا آن دارایی را با یک نسخه جدید و یکسان از آن جایگزین کنید، هزینه آن 1,000,000 دلار خواهد بود. بنابراین، MC/RAV برای این دارایی 5 درصد خواهد بود. یک معیار خوب برای MC/RAV بین 2 تا 3 درصد است.

مثال کاربردی

فرض کنید شما مدیر تعمیرات یک کارخانه شیمیایی هستید و می خواهید عملکرد تعمیرات خود را بهبود ببخشید. شما دارای 10 دستگاه پمپ هستید که هر کدام از آنها ارزش جایگزینی 100,000 دلار را دارند. شما سالانه برای تعمیرات هر پمپ 10,000 دلار هزینه می کنید. بنابراین، MC/RAV برای هر پمپ به شکل زیر است:

MC/RAV (%) = (10,000 x 100) / 100,000 = 10

این عدد نشان می دهد که شما بسیار بالاتر از معیار صنعت هزینه تعمیرات را صرف می کنید. شما باید علت این امر را بررسی کنید و راه حل های مناسب را پیدا کنید. ممکن است به عوامل زیر توجه کنید:

  •  آیا پمپ ها مناسب با فرآیند شما هستند؟
  •  آیا پمپ ها با فشار، دما، سرعت و جریان مناسب کار می کنند؟
  •  آیا پمپ ها با فواصل مناسب از یکدیگر قرار دارند؟
  •  آیا پمپ ها با لوله ها، شیرها، فیلترها و سایر تجهیزات جانبی سازگار هستند؟
  •  آیا پمپ ها با استانداردهای ایمنی و محیط زیست رعایت می شوند؟
  •  آیا پمپ ها با توجه به نوع سرویس و شرایط عملکرد تعادل بخشیده شده اند؟
  •  آیا پمپ ها با روش های مناسب نصب، راه اندازی، تعویض و تعمیر شده اند؟
  •  آیا پمپ ها با فوالدهای مناسب و به صورت منظم تعمیرات پیشگیرانه دریافت می کنند؟

 

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، نرم افزار تعمیرات و نگه داری

پیمایش به بالا