ایزو چیست

ایزو چیست

ایزو چیست

ایزو چیست

ISO به معنی سازمان بین‌المللی استاندارد است. این سازمان یک نهاد مستقل و غیردولتی است که از نمایندگان سازمان‌های ملی استاندارد در کشورهای عضو تشکیل شده است. این سازمان در تاریخ ۲۳ فوریه ۱۹۴۷ تأسیس شد و تاکنون بیش از ۲۴۵۰۰ استاندارد بین‌المللی را در زمینه‌های تقریباً همه جانبه فناوری و تولید منتشر کرده است.

ایزو دارای چندین نوع استاندارد است که بر اساس حوزه، موضوع، کاربرد و روش تولید آن‌ها متفاوت هستند.

ایزو چیست : برخی از انواع رایج ایزو عبارتند از:

 

ISO/IEC:

این نوع استانداردها به مسائل مربوط به الکترونیک و فناوری اطلاعات می‌پردازند. این استانداردها توسط ISO و IEC (کمیسیون الکتروتکنیک بین‌المللی) به صورت مشترک تولید می‌شوند. برای مثال، ISO/IEC 27001 یک استاندارد برای مدیریت امنیت اطلاعات است.

ISO/TC:

این نوع استانداردها به مسائل خاص یک حوزه فنی یا صنعتی می‌پردازند. این استانداردها توسط کمیته‌های فنی (TC) ISO تولید می‌شوند. برای مثال، ISO/TC 176 یک کمیته فنی برای مسائل کیفیت و استانداردهای مربوط به آن است.

ISO/PAS:

این نوع استانداردها به عنوان پاسخ سریع به نیازهای بازار در زمینه‌های جدید و پویا منتشر می‌شوند. این استانداردها تحت عنوان Publicly Available Specifications (PAS) شناخته می‌شوند و پس از گذشت چند سال به استانداردهای رسمی ISO تبدیل می‌شوند. برای مثال، ISO/PAS 45005 یک PAS برای راهنمای عمل در شرایط کرونا در محل کار است.

ISO/TS:

این نوع استاندها به عنوان Technical Specifications (TS) شناخته می‌شوند و برای زمینه‌های پژوهشی و نوآورانه منتشر می‌شوند. این استاندارد ها پس از آزمایش و بازبینی به استاندهای رسمی ISO تبدیل می‌شود. برای مثال، ISO/TS 80004-1 یک TS برای تعارفات و اصطلاحات در زمینه نانوفناوری است.

 

 

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، TQM چیست ، EFQM چیست ، 6 سیگما

پیمایش به بالا