ISO PAS چیست

ISO PAS چیست

ISO PAS چیست

ISO PAS چیست

در این متن، قصد داریم در مورد ISO/PAS توضیح بدهم که یک نوع استاندارد بین‌المللی است. ISO/PAS مخفف International Organization for Standardization/Publicly Available Specification است که به معنی سازمان بین‌المللی استانداردسازی/مشخصات عموماً در دسترس است. این نوع استاندارد برای موضوعاتی که نیاز به پاسخ سریع و موقت دارند، تهیه و منتشر می‌شود. برای مثال، ISO/PAS 45005:2020 یک راهنمای عمومی برای کار ایمن در طول شیوع ویروس کرونا است .

ISO PAS ها از دو نوع هستند:

نوع 1

شامل مشخصات فنی یا غیرفنی است که توسط گروه‌های خبره ISO تهیه شده‌اند. این نوع ISO/PAS ها معمولاً پس از چند سال به استانداردهای رسمی ISO تبدیل می‌شوند. برای مثال، ISO/PAS 19450:2015 یک روش شیء-فرآیند (OPM) را برای اتوماسیون سیستم‌ها و ادغام شیء-گرا تعریف کرده است.

نوع 2

شامل مشخصات فنی یا غیرفنی است که توسط سازمان‌های خارج از ISO تهیه شده‌اند. این نوع ISO/PAS ها معمولاً پس از چند سال منقضی می‌شوند و جایگزین نمی‌شوند. برای مثال، ISO/PAS 28007:2012 یک راهنمای ارائه خدمات حفاظت در دریا را برای شرکت‌های حفاظت خصوصی تعریف کرده است.

ISO/PAS ها به عنوان منابع قابل اطمینان و مورد اعتماد برای رفع نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف به کار می‌روند. این استانداردها با رعایت اصول و الزامات فنی و قانونی، بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، حفظ سلامت و ایمنی و کاهش آلودگی را هدف قرار می‌دهند.

انواع iso/pas بستگی به حوزه و موضوع آنها دارد.

برخی از iso/pas ها مربوط به استانداردهای مدیریتی هستند که به سازمان ها کمک می کنند تا بهبود و بهینه سازی در عملکرد خود داشته باشند. برخی دیگر مربوط به استانداردهای فنی هستند که به تولید و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و امنیت بالا کمک می کنند.

به عنوان مثال،
  • iso 9001 یک iso/pas مدیریتی است که الزامات عمومی را برای سیستم های مدیریت کیفیت تعریف می کند. این iso/pas به سازمان ها اجازه می دهد تا رضایت مشتریان خود را افزایش دهند و بهبود پایدار در عملکرد خود داشته باشند.
  • iso 17776 یک iso/pas فنی است که روش های تجزیه و تحلیل خطرات در صنایع نفت و گاز را برای جلوگیری از حوادث و آسیب های ناشی از آنها توصیف می کند. این iso/pas به سازمان های نفت و گاز کمک می کند تا روش های مناسب و قابل اعتماد برای شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات را پیدا و پیاده سازی کنند.

کاربرد ISO/PAS

ISO/PAS می‌تواند در زمینه‌های مختلف کاربرد داشته باشد. برخی از مثال‌های کاربرد ISO/PAS عبارتند از:

  •  ISO/PAS 45005:2020 که راهنمای عمومی برای کار امن در طول شیوع کوید-19 را ارائه می‌دهد.
  •  ISO/PAS 21448:2019 که راهنمای مدیریت رفتار نامطلوب سامانه‌های خودرو در زمان عادل و غیرعادل را تعریف می‌کند.
  •  ISO/PAS 19450:2015 که روش شئ-فرآیند (OPM) را به عنوان یک پارادایم و زبان مدلسازی برای تولید مدل‌های مفهومی با جزئیات مختلف مشخص می‌کند.

وظیفهISO/PAS

ISO/PAS وظیفه دارد به عنوان گام اول در راستای تولید استانداردهای بین‌المللی عمل کند.همچنین حداکثر شش سال دارای اعتبار است و پس از آن باید به یک استاندارد بین‌المللی تبدیل شود یا از بین برود. و باید به صورت منظم مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت لزوم به‌روزرسانی شود. ISO/PAS باید با رعایت اصول کیفیت و شفافیت تهیه شود و با استفاده از روش‌های مشارکتی و اجماع‌گرا تصویب شود.

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، TQM چیست ، EFQM چیست ، 6 سیگما، ایزو چیست

پیمایش به بالا