ایزو 1-68

ایزو 1-68

ایزو 1-68

ایزو 1-68

در این مطلب قصد داریم در مورد استاندارد ISO 68-1 که مربوط به پروفایل اساسی میله های پیچ و مهره های متریک است، توضیح دهیم. این استاندارد یکی از اولین استانداردهای بین المللی است که در سال 1947 با تشکیل سازمان بین المللی استاندارد (ISO) توافق شد . در ادامه به تاریخچه، کاربردها، وظیفه، نحوه پیاده سازی، مزایا و چالش های این استاندارد خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه ایزو 1-68

پروفایل اساسی میله های پیچ و مهره های متریک بر اساس نظریات و آزمایشات متعدد مهندسان و دانشمندان در طول قرن نوزدهم و بیستم شکل گرفت. اولین توافق بین المللی در این زمینه در سال 1898 در کنگره بین المللی مترولوژی در پاریس صورت گرفت. در سال 1947 با تشکیل ISO، استاندارد ISO 68 به عنوان یک استاندارد جامع و جهانی برای پروفایل اساسی میله های پیچ و مهره های متریک تصویب شد. این استاندارد در سال 1998 با جداسازی ابعاد متریک از ابعاد اینچ به دو بخش ISO 68-1 و ISO 68-2 تقسیم شد. در سال 2020 نیز یک اصلاحیه بر روی ISO 68-1 منتشر شد.

 

کاربردها ایزو 1-68

پروفایل اساسی میله های پیچ و مهره های متریک به عنوان یک الگو برای طراحی و ساخت قطعات پیچ و مهره از جنس فلز، پلاستیک، سرامیک و غیره کاربرد دارد. این قطعات در صنایع مختلف نظیر خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، ساختمان، نفت و گاز، صنعت دفاع و غیره به عنوان عناصر اتصال استفاده می شوند. استفاده از استانداردهای بین المللی برای پروفایل اساسی موجب تسهیل تبادل قطعات، کاهش هزینه ها، بهبود کارآمدی و کاستن از ضایعات محصولات مختلف می شود .

 

وظیفه ایزو 1-68

وظیفه پروفایل اساسی محور پروفایل نظري را در يك صفحة عمودي كه با ابعاد نظري و زاويه هاي عمومي براي ميله هاي پيچ و مهره هاي داخلي و خارجي مشترك است، تعریف می کند. این پروفایل اساسی به عنوان یک مبنای نظری برای تعیین حدود اندازه ها، تحمل ها و انحراف های قطعات پیچ و مهره استفاده می شود. این پروفایل اساسی نیز با توجه به نوع مواد، روش ساخت، شرایط کاربرد و عملکرد قطعات ممکن است دارای تغییرات و تنوعات باشد.

 

نحوه پیاده سازی ایزو 1-68

برای پیاده سازی پروفایل اساسی میله های پیچ و مهره های متریک، لازم است که ابعاد نظری، زاویه ها، شکل هندسی و روش اندازه گیری آن را بر اساس استاندارد ISO 68-1 تعیین کنیم. سپس بر اساس استانداردهای دیگر مانند ISO 965-1 باید تحمل ها و انحراف های قطعات را مشخص کنیم. در نهایت با استفاده از روش های ساخت و فرآوری مناسب برای نوع ماده و کاربرد قطعات، باید پروفایل اساسی را بر روی قطعات پیچ و مهره اجرا کنیم .

 

مزایای پیاده سازی ایزو 1-68

پیاده سازی پروفایل اساسی میله های پیچ و مهره های متریک دارای مزایای زیر است:

  •  افزایش سازگاری و تطابق قطعات با یکدیگر
  •  کاهش فشار، سایش، خوردگی و خستگی قطعات
  •  بهبود عملکرد، کارآمدی و دوام قطعات
  •  کاهش هزینه های ساخت، نگهداری و تعمیر قطعات
  •  افزایش امنیت، کیفیت و استاندارد قطعات
  •  تسهیل تبادل قطعات در بازار جهانی .

 

چالش های پیاده سازی

پروفایل اساسي يك الگوي نظري است كه در عمل با دقت كامل قابل پياده سازي نيست. بنابراین در پياده سازي پروفيل اساسي ميله هاي پيچ و مهره هاي متريك با چالش هاي زير روبرو خواهيم بود:

  •  دقت و صحت روش های ساخت و فرآوری قطعات
  •  دقت و صحت روش های اندازه گیری و کنترل کیفی قطعات
  •  تاثیر عوامل فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی بر خصوصیات قطعات
  •  تاثیر عوامل فن آورانه، اقتصادی و اجتماع
موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، TQM چیست ، EFQM چیست ، 6 سیگما

پیمایش به بالا