ایزو 261

ایزو 261

 

ایزو 261

ایزو 261

در این مقاله قصد داریم در مورد استاندارد ISO 261 که مربوط به پیچ و مهره های متریک است توضیح بدهیم. این استاندارد یکی از اولین استانداردهای بین المللی بود که در سال 1947 با تشکیل سازمان بین المللی استاندارد (ISO) توافق شد. این استاندارد شامل موارد زیر است:

 

تاریخچه ایزو 261

استاندارد ISO 261 در سال 1998 به روز رسانی شد و نسخه دوم آن جایگزین نسخه اول (ISO 261:1973) شد که از نظر فنی بازنگری شده بود. این استاندارد توسط کمیته فنی ISO/TC 1، پیچ و مهره ها، زیرکمیته SC 1، داده های پایه، تهیه شده است. برای انتشار به عنوان یک استاندارد بین المللی نیاز به تایید حداقل 75 درصد از کشورهای عضو رای دهنده دارد.

کاربرد ایزو 261

پیچ و مهره های متریک ISO به عنوان نوع پرکاربردترین پیچ و مهره برای اهداف عمومی در سراسر جهان استفاده می شوند. این پیچ و مهره ها در صنایع مختلف مانند خودروسازی، هوافضا، ماشین آلات، ساختمان و … کاربرد دارند.

وظیفه ایزو 261

وظیفه اصلی استاندارد ISO 261 این است که نحوه طراحی و ابعاد پایه پیچ و مهره های متریک را مشخص کند. هر پیچ با قطر بزرگ و فاصله بین رشته ها (پیچ) مشخص می شود. پروفایل پایه پیچ و مهره های متریک ISO در استاندارد ISO 68-1 تعریف شده است. ابعاد پایه در استاندارد ISO 724 آورده شده است. برای تحملات به استاندارد ISO 965-1 مراجعه کنید.

نحوه پیاده سازی ایزو 261

برای پیاده سازی استاندارد ISO 261 لازم است که ابعاد و فاصله بین رشته های پیچ و مهره ها را با توجه به جدول های آن انتخاب کنید. استاندارد ISO 261 یک لیست جامع از ترکیبات ترجیح داده شده قطر خارج و فاصله بین رشته ها را برای پیچ و مهره های متریک ISO ارائه می دهد. ستون اول انتخاب از سری R10 از ISO 3 پیروی می کند، در حالی که ستون دوم انتخاب مقادیر گرد شده از سری R20 از ISO 3 است. استاندارد ISO 262 یک لیست کوتاه تر از ابعاد رشته را – زیرمجموعه ای از ISO 261 – مشخص می کند.

مزایای پیاده سازی ISO 261

پیاده سازی استاندارد ISO 261 مزایای زیر را دارد:

  •  افزایش هماهنگی و تبادل پذیری بین قطعات مختلف
  •  کاهش هزینه ها و زمان تولید و نگهداری
  •  بهبود کیفیت و عملکرد پیچ و مهره ها
  •  تسهیل در انتخاب و خرید پیچ و مهره ها

چالش های پیاده سازی

پیاده سازی استاندارد ISO 261 چالش های زیر را نیز دارد:

  •  نیاز به تجهیزات و ابزار دقیق و استاندارد برای ساخت و اندازه گیری پیچ و مهره ها
  •  نیاز به آموزش و آگاهی کافی در مورد استانداردهای مربوطه و نحوه استفاده از آنها
  •  نیاز به همکاری و هماهنگی بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیچ و مهره ها

 

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، TQM چیست ، EFQM چیست ، 6 سیگما

پیمایش به بالا