تفاوت کانبان با سایر روش ها

تفاوت کانبان با سایر روش ها

تفاوت کانبان با سایر روش ها

تفاوت کانبان با سایر روش ها

کارت کانبان یک روش بصری برای مدیریت و بهبود جریان کار در یک پروژه است. این روش از چندین عنصر تشکیل شده است، از جمله:

  •  برد کانبان: یک تخته که نمایشگر فرآیند کار است و شامل چندین ستون است که هر کدام یک مرحله از جریان کار را نشان می‌دهند. معمولا ستون‌های اصلی عبارتند از: درخواست، در حال انجام، آماده برای تست و تکمیل شده.
  •  کارت کانبان: یک قطعه کاغذ یا یادداشت چسبان که هر کار یا وظیفه را نمایش می‌دهد و حاوی اطلاعات مختلف درباره آن است، مثل عنوان، توضیح، مسئول، زمان تخمینی و غیره. هر کارت در ستون مناسب برد قرار می‌گیرد و با پیشرفت کار به سمت راست حرکت می‌کند.
  • محدودیت کارهای در جریان (WIP): یک قانون برای تعیین حداکثر تعداد کارت‌هایی که می‌توانند در هر ستون باشند. این قانون به جلوگیری از انباشته شدن کار و بهبود کیفیت و سرعت تحویل کمک می‌کند.

روش کانبان بر اساس اصول تولید ناب و تولید درست به موقع (JIT) شکل گرفته است و در اصل توسط شرکت تویوتا در صنعت خودروسازی به کار گرفته شده است. این روش با هدف حذف ضایعات، بهینه‌سازی فرآیندها، افزایش بهره‌وری و ارزش‌آفرینی برای مشتری طراحی شده است.

روش اسکرام

روش اسکرام نیز یک روش چابک برای مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری است که بر پایه فلسفه لین قرار دارد. این روش از سه نقش (مالک پروژه، تیم توسعه و استاد اسکرام)، سه فاز (پروژه، اسپرینت و جلسات) و سه محصول (لغات کلیدی، داستان‌های کاربر و لغات کلیدی اسپرینت) تشکیل شده است. هدف این روش نیز تحویل سریع و با کیفیت محصولات با انطباق با نیازهای مشتری است.

روش کانبان و روش اسکرام چندین شباهت و تفاوت با یکدیگر دارند. برخی از شباهت‌های آن‌ها عبارتند از:

  •  هر دو روش بر پایه اصول چابکی و تولید ناب قرار دارند و به بهبود مستمر، تعامل با مشتری، تیم‌های خودمختار و تحویل سریع ارزش می‌دهند.
  •  هر دو روش از یک رویکرد بصری برای نمایش جریان کار استفاده می‌کنند. در اسکرام، برد اسکرام نقش برد کانبان را بازی می‌کند و کارت‌های کانبان به عنوان داستان‌های کاربر در نظر گرفته می‌شوند.
  •  هر دو روش به محدود کردن کارهای در جریان تاکید دارند. در اسکرام، این محدودیت با تعیین زمان و حجم اسپرینت‌ها اعمال می‌شود. در کانبان، این محدودیت با تعیین حداکثر تعداد کارت‌های هر ستون انجام می‌شود.

برخی از تفاوت‌های آن‌ها عبارتند از:

  •  روش کانبان چندان به نقش‌ها، فازها و محصولات خاص توجه نمی‌کند. در حالی که روش اسکرام ساختار بسیار مشخص و قابل تفکیک دارد.
  •  روش کانبان بسیار منعطف است و به تغییرات در جریان پروژه اجازه می‌دهد. در حالی که روش اسکرام بسیار قابل پیش‌بینی است و به تغییرات در طول یک اسپرینت اجازه نمی‌دهد.
  •  روش کانبان بر پایه فلسفه کشش قرار دارد و به تولید بستگی به تقاضای مشتری دارد. در حالی که روش اسکرام بر پایه فلسفه فشار قرار دارد و به تولید بستگی به زمان و حجم اسپرینت دارد.

 

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، TQM چیست ، EFQM چیست ; کنترل کیفیت آماری، کارت کانبان

پیمایش به بالا