روش SMED

روش SMED

روش SMED

روش SMED

در صنعت تولیدی امروزی، داشتن فرآیندهای تولیدی کارآمد برای رقابت بازار ضروری است. یکی از تکنیک‌های بهبود فرآیند، SMED یا Single Minute Exchange of Die است. این تکنیک در دهه ۱۹۵۰ توسط شیگئو شینگو، مهندس صنعتی ژاپنی، معرفی شد. SMED یک روش‌شناسی است که هدف آن کاهش زمان لازم برای تغییر خط تولید از یک محصول به محصول دیگر است. در این مقاله، تاریخچه، مفهوم Poka Yoke، مزایا و چالش‌های پیاده‌سازی SMED را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه روش SMED:

شیگئو شینگو SMED را در حین کار در شرکت Toyota Motor Corporation در ژاپن توسعه داد. او مشاهده کرد که زمان تغییر بین دوره‌های تولید مختلف زیاد است که باعث کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌ها می‌شود. رویکرد شینگو برای کاهش زمان تغییر، تجزیه و تحلیل فرآیند تغییر و شناسایی راهکارهایی برای کاهش زمان لازم برای تغییر از یک محصول به محصول دیگر بود.

مفهوم Poka Yoke:

Poka Yoke عبارت ژاپنی است که به معنای “جلوگیری از اشتباه” است. این روش به منظور جلوگیری از وقوع خطا در فرآیند تولید طراحی شده است. ایده پشت Poka Yoke طراحی یک سامانه ساده و بدون خطا است که امکان ساخت اشتباه ندارد. این مفهوم قسمت جدایی‌ناپذیری از روش‌شناسی SMED است زیرا به کاهش خطا در فرآیند تغییر کمک می‌کند.

مزایای روش SMED:

چندین مزیت به پیاده‌سازی SMED در کارخانه‌های تولیدی مرتبط است. بزرگترین مزیت کاهش زمان تغییر است که منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود. با کاهش زمان لازم برای تغییر از یک محصول به محصول دیگر، تولیدکنندگان می‌توانند دسته‌بندی کوچک‌تری از محصولات را تولید کنند که به کاهش سطح موجودی و بهبود جریان نقدینگی کمک می‌کند. SMED همچنین با کاهش احتمال وقوع خطا در فرآیند تغییر، بهبود کیفیت را نیز به همراه دارد.

چالش‌های پیاده‌سازی SMED:

علیرغم مزایای زیاد SMED، چالش‌های زیادی نیز وجود دارد که تولیدکنندگان ممکن است در هنگام پیاده‌سازی این روش با آن روبرو شوند. یکی از بزرگترین چالش‌ها، مقاومت کارکنان است که ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کنند یا حس کنند کار خود در پروسه پیاده‌سازی SMED تهدید شده است. چالش دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه در آموزش و تجهیزات برای پیاده‌سازی روش است.

نتیجه‌گیری:

SMED یک روش قدرتمند است که به تولیدکنندگان در بهبود فرآیندهای تولید و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. با کاهش زمان تغییر، تولیدکنندگان می‌توانند دسته‌بندی کوچک‌تر از محصولات را تولید کنند . سطح موجودی را کاهش داده و جریان نقدینگی را بهبود بخشید. با وجود چالش‌های پابرجا، مزایای SMED آن را به عنوان یک ابزار ارزشمند برای تولیدکنندگان جستجو کننده بهبود فرآیندهای تولید و رقابت در صنعت سرعت بالای تولید، قابل قبول معرفی می‌کند.

 

 

موارد مرتبط:

خانهMicrosoft Dynamic ، ERP ، برنامه ریزی تولید . برنامه ریزی عملیات و زمان سنجی ،زمان سنجی . چالش زمان سنجی ، اهمیت تولید مبتنی بر PPC ، عوامل موثر در برنامه ریزی تولید ، TQM چیست ، EFQM چیست ، 6 سیگما  ، بهترین نرم افزار ERP

پیمایش به بالا